Vorige week zat ik wat televisie te kijken en opeens kwam er een reclame voorbij over kleurenstress. Helemaal in paniek, want in welke kleur moet de muur nu geschilderd worden…….Ik heb heel wat gradaties van stress voorbij zien komen in mijn werkomgeving en bij mezelf, maar kleurenstress was een beetje nieuw voor mij.

Toch zette het mij wel aan tot denken, want hoe onbekend de stress ook kan zijn, het bestaat waarschijnlijk wel allemaal. Het zal zeker individueel bepaald zijn waar iemand stress van kan krijgen. Wat ik wel zeker weet is dat dit niet in de top tien voorkomt die opgesteld is door het American Institute of Stress. Natuurlijk, bij het verzinnen van mijn logo heb ik toch wel iets soortgelijks meegemaakt. Het stadium van het bedenken van een bedrijfsnaam was ik tien jaar geleden al gepasseerd. En dat gaf ook wel veel stress, een soort van namen stress……….Past het wel? Bestaat het al? Zegt het genoeg? Zijn de associaties wel positief? Kan ik het zelf uitspreken? Moet het wel internationaal zijn? En dit waren zomaar een paar vragen waar je dagen over kan piekeren. Maar goed even terug naar de kleuren stress. Ik heb op internet de betekenis van kleuren opgezocht, met uiteraard een grote keuze in sites. Wat wil ik uitstralen met mijn logo en welke kleuren passen daar dan het beste bij en lijken ook niet teveel op alle andere bestaande logo’s? Dat is nogal een opgave, want er zijn zoveel bedrijven en zoveel logo’s! Op een gegeven moment moest ik ook knopen gaan doorhakken, want het risico dat het in mijn persoonlijke stress top tien zou komen te staan, wilde ik echt wel vermijden. De kleur van de punt was nog de grootste tijdvreter, maar door het meedenken van de ontwerper is alles goed gekomen.

Een logo is een logo en op een gegeven moment moet je een besluit nemen en er flink aan gaan wennen. Gelukkig heb ik vijfhonderd visitekaartjes in een doos liggen zodat ik heel goed en lang kan wennen.